Vad är ergonomi?
EHSS tillämpar den av International Ergonomics Association (IEA) fastlagda definitionen av ergonomi. EHSS har tolkat denna till svenska så här:
”Ergonomi är ett tvärvetenskapligt forsknings- och tillämpningsområde som i ett helhetsperspektiv behandlar samspelet människa-teknik-organisation i syfte att optimera hälsa och välbefinnande samt prestanda vid utformning av produkter och arbetssystem.”
Begreppet ergonomi används i många sammanhang, inte minst i annonser för bilar, kök, datorer och många andra vardagliga saker i vår omgivning. Men att enbart se ergonomi som ett sätt att formge saker för bekvämare användning är att lite missa huvudbetydelsen – begreppet rymmer så mycket mer än det.
Ergonomi handlar om att “anpassa”; anpassning mellan människor, saker de gör, föremål de använder och den omgivning de arbetar, reser och leker i. Om god anpassning har uppnåtts så minskar belastningen på människorna. De känner sig mer till freds, de kan utföra saker snabbare och enklare och de begår färre misstag.
När vi talar om “anpassning” så menar vi inte enbart fysisk anpassning, utan inkluderar även psykologiska och andra aspekter. Det är därför som ergonomi ofta kallas “Human Factors” (mänskliga faktorer).
Målsättningen för ergonomin är att utforma arbeten som är anpassade för människor. Det innebär att man måste ta hänsyn till skillnader som storlek, styrka och förmåga att hantera information, för ett brett spektrum av användare. Därefter utformas arbetsuppgifter, arbetsplats och verktyg utifrån dessa skillnader. Fördelarna med en god ergonomi är ökad effektivitet, kvalitet och arbetstillfredsställelse. En undermålig ergonomi ökar belastningen på människan vilket kan leda till skador, kvalitetsbrister och produktionsbortfall.